Färdigprasslat i fickan – nu vill Hemköp bli fritt från papperskvitton

Livsmedelsjätten Hemköp vill gå i bräschen för färre utskrifter och väljer att införa digitala kvitton i större skala. Orsaken är att butikskedjan har upplevt att efterfrågan är stor och att det skapar stor kundnytta. Inte minst kommer det att innebära en rejält minskad mängd utskrifter. Hemköp räknar med att det är miljontals kvitton som kommer att sparas digitalt istället för att skrivas ut.

Enligt Svensk Handel skrivs det ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år.

Beslutet är även baserat på en Sifoundersökning som genomfördes i maj. Den visar att folk i åldern 16–49 år är mest positiva till den digitala förändringen. Hela 56 procent i åldern 30–49 år vill få sitt kvitto digitalt. I åldern 50–64 år ligger samma siffra på 40 procent. Dessutom framkommer det att endast 1 procent i åldern 16–49 år alltid sparar sitt kvitto. Den siffran är dock högre i åldern 65–79 år. Där sparar 10 procent kvittot.

Läs också: ”Peak butik” – handelns tillväxt sker helt på nätet

Totalt handlar det om 190 butiker som ska införa digitala kvitton. Det kommer dock inledningsvis bara att vara en förmån inom Hemköps bonuskundsprogram, som idag har cirka 1,5 miljoner medlemmar.

– Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Än så länge är det dock en bit kvar tills det är helt pappersfritt. Möjligheten att få kvittot i pappersform tas inte bort. Den som vill ha sina kvitton digitalt som ett mejl och sparat på webben kommer att aktivt behöva göra det valet i Hemköps app eller på butikskedjans sajt.

This is a Syndicated article!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *