Nu ska nya vd:n på nya IP-Only köra om sina gamla Teliakompisar

Advertisements

Efter att riskkapitalbolaget EQT köpt såväl IP-Only som DGC meddelades det i september ifjol att bolagen skulle slås ihop. Ett år efter beskedet tog Regina Dahlström över som vd på det som nu heter IP-Only Enterprise, vilket består av företagsverksamheten i IP-Only och operatörs- och nätkommunikationsdelen i DGC. Hon beskriver sig själv som en telco-all-timer som har jobbat största delen av sin karriär på det som nu är hennes främsta konkurrent.

– Jag har varit ett och ett halvt decennium inom Teliakoncernen. De sista två åren var jag vd på Halebop, men har även ansvarat för nät och teknik på International Carrier, säger hon om sin tid på operatörsjätten.

Men nu när det stora sammanslagningsarbetet ligger bakom IP-Only och man även har flyttat in i nya lokaler i centrala Stockholm väntar alltså en fajt mot gamla kollegorna.

– Nu slutför vi sammanslagningen och vässar planen för att fortsätta växa. Båda bolagen kom in i det här med en tillväxtplan och nu är vi i ett läge där vi ska ta fram det bästa i de båda bolagen. Det finns tydliga styrkor i båda benen.

Är det viktigt att få in någon utifrån när två bolag slås ihop, så att man inte har någon som favoriserar det ena lägret?

– Det är klart att det är en fördel för mig att inte vara från det ena eller det andra, och att jag objektivt kan titta på styrkor och svagheter, så jag tror att sammanförandet kommer gå lite snabbare för mig.

Vilken del är bäst då, om dina neutrala ögon får välja?

– DGC är duktiga på svenska marknaden för medelstora företag, och speciellt inom retail där man har många fina handelskunder. Där ska vi växa steg för steg och affär för affär. Och IP-Only har annat, inte minst ett fibernät, något som inte fanns hos DGC. Och där finns många krävande kunder som är väldigt beroende av att trafiken är stabil. Den gemensamma nämnaren är att det finns en kultur och identitet i att vara utmanare, och det är inget som man bara skriver på några slajds, utan det är faktiskt något man verkligen är. Det gör att det finns ett naturligt och intuitivt kundfokus, säger Regina Dahlström och passar på att skicka en liten känga någon mil åt nordväst till sin tidigare arbetsgivare.

– Jag har en hel del erfarenhet av att kundfokus gärna är något som står på en powerpointbild, men här upplever jag att det finns äkta kundfokus.

Tittar man på Post- och Telestyrelsens statistik över marknaden för datakom/företag är IP-Only i dagsläget nummer två, en bra bit efter Telia och med ett hungrigt Tele2 flåsande i nacken.

– Andraplatsen tar jag inte för givet. Det är farligt att ha för låga tankar om sina konkurrenter, säger Regina Dahlström men låter samtidigt fast besluten om att ett ganska stort försprång till ettan ska kunna ätas in.

– Nummer ett är också duktiga, men jag tänker se till att vi blir nummer ett.

Och vägen dit går som sagt genom att fortsätta bygga på den inslagna strategin. Och där ser hon att ettan och tvåan på listan skiljer sig åt i hur man jobbar.

– Telia har tagit en position där man försöker ta ett helhetsåtagande, som it-leverantör, systemintegratör och allt på en gång. Vår tes är den motsatta. Vi vill inte vara allt utan vi vill vara experter på datakomdelen och vara riktigt duktiga på det. Och till vår hjälp har vi alla de vassa partner som finns på marknaden, säger hon och nämner bolag som Tieto, CGI, Evry, Advania och inte minst EQT-kollegan DGC Candidator som exempel.

Personliga möten och mycket fokus på kunden är ord som återkommer, och där framhåller hon hur viktigt det är att hon och övriga ledningsgruppen föregår med gott exempel.

– Vi vill att våra kunder ska känna sig sedda och att de alltid ska veta vem de ska prata med hos oss. Det handlar om att bestämma sig för att göra det och sedan göra det. Jag kommer lägga min tid på att träffa så många företagskunder jag kan, säger hon och har satt upp ett mål om att träffa minst två cio:er i veckan.

– Det var den gamla DGC-ledningsgruppen väldigt duktiga på, och där var det intuitivt och det kommer jag ta efter. Det funkar inte att bara träffa kunder när det är problem, då är det försent.

IP-Only Enterprise-styrkan utgörs idag av 300 personer i Stockholm och Uppsala, samt en handfull i Finland, som jobbar med de svenska kunder som har verksamhet där. Och frågar man Regina Dahlström kommer det att bli ett roligt 2019 för det nya bolaget.

– Vi ska träffa flest kunder, vinna flest marknadsandelar, hitta partner för att jobba vidare med den digitala transformationen och sätta IP-Onlys varumärke på kartan som den personliga, kundfokuserade och teknikkunniga operatören, säger hon.

Läs också:
Konsultjättens nya vd ger branschen bakläxa: ”vi måste fråga oss om vi gör rätt”
Pedab köper upp tillgänglig partner

This is a Syndicated article! http://feeds.idg.se/~r/ComputerSweden20SenasteNyheter/~3/nTv-eXxHE-Y/ny-vd-ip-only

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *