Så använder klassiska Fender digital teknik för att lösa sitt största problem

Advertisements

– Vi har drivit musikbranschen de senaste 70 åren, nu med molnteknik och de verktyg som finns i molnet så ska vi driva musiken också under de kommande 70 åren.

Det säger Ethan Kaplan, digitalchef på klassiska gitarrtillverkaren Fender under ett föredrag på AWS re:Invent i Las Vegas.

Ethan Kaplan berättar att en av de första saker som han gjorde när han började på Fender var att genomföra en användarundersökning. Denna visade på en del oväntade resultat. Till exempel är gitarren ett nytt instrument för hela 45 procent av de som spelar. Värre är att 90 procent av dessa slutar inom ett halvår, vara de flesta redan inom 90 dagar.

– Men här finns ju en möjlighet också. De 10 procent som fortsätter köper mellan åtta och tio gitarrer under en livstid, de flesta kommer att vara Fender. Det innebär att vi måste få människor att fortsätta spela.

Ethan Kaplan berättar att Fender gjort en massiv digital satsning för att komma till rätta med problemet med de försvunna gitarristerna. Denna innefattar bland annat ett antal mobilappar.

– Det första man behöver kunna när man börjar spela gitarr är att kunna stämma den. Det finns flera appar för detta, men ingen som verkligen berättar för dig hur man stämmer en gitarr. Det har vi gjort med vår första app, Fender tune, som nu används av miljoner människor och som har fem stjärnor i båda appbutikerna.

Därefter, berättar Kaplan, byggde de Fender tone för IOS och Android, en app som hanterar tusentals förinställda gitarreffekter och levererar dem via bluetooth eller wifi till Fenders förstärkarserie Mustang GT.

Den stora revolutionen, som Kaplan beskriver det, är emellertid appen Fender Play, som är en digital utbildningsapp.

– Vi sa att vi skulle göra program som är lika bra som gitarrerna vi tillverkar. Den här revolutionerar hur du kan lära dig att spela. Det är inte ett Youtubeklipp med en kille som sitter i soffan och spelar med en katt som går omkring i bakgrunden. Det är studiotagna högkvalitetsvideor med instruktioner från mer än 500 låtar.

Totalt har Fender lanserat tio appar sedan den här digitala satsningen tog fart. De använder AWS molntjänster som underliggande infrastruktur.

– Jag ville att våra utvecklare skulle lägga krutet på att bygga saker, inte på att bygga infrastruktur. Ingen ska behöva fundera över servrar, utan över hur vi bygger bra produkter. Vi måste kunna använda oss av alla de användardata som vi har och vi måste snabbt kunna skala upp.

Totalt använder Fender nu ett 40-tal av AWS molntjänster. De går till exempel mot en helt serverlös miljö, i allt från webbplatsen fender.com till varje enskild applikation de bygger. De har 747 TB video lagrade i lagringstjänsterna. De använder maskininlärning för textning och översättning i sina videor, och för att bearbeta all användardata och på så sätt förbättra användarupplevelsen.

– Men vi använder också IOT och maskininlärning i tillverkningsprocessen där ML-verktyget Sagemaker till exempel kan användas för att analysera det trä som används i gitarrerna.

Läs också:
Så utvecklas molntjänsterna 2019 – trenderna att hålla koll på
Största skrällen på AWS megaevent: Storsatsning på tjänster för satellitdata

This is a Syndicated article! http://feeds.idg.se/~r/ComputerSweden20SenasteNyheter/~3/YBd273XhKho/fender-molnet-aws

[uam_ad id="109217"]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *