Blipp blipp – en metod ökar kraftigt när svenskarna väljer betalningar

Advertisements

I den årliga undersökningen ”Sverige betalar” som genomförs av Insight Intelligence konstateras åter att Sverige snabbt rör sig mot ett kontantlöst samhälle.

Den visar alltså att det som ökar allra snabbast är de kontaktlösa betalningarna, där man bara håller fram sitt plastkort eller mobiltelefon mot en terminal, och med stöd av närfältskommunikation genomför betalningen.

Andelen svenskar som har ett kontaktlöst kort ligger i år på 55 procent mot 35 procent i fjol, visar undersökningen. Därtill har de som svarat att de använder det här kortet ökat med 15 procentenheter.

Bara 16 procent svarar att de aldrig använder kontaktlöst betalkort.

– De senaste åren har infrastrukturen för att kunna betala kontaktlöst, nfc (närfältskommunikation) blivit tillgänglig hos allt fler handlare, vi ser nu effekterna av detta, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence.

Undersökningen visar också att mobila betalningar nu också är vanligare i samband med torghandel och loppis, situationer där kontanterna tidigare dominerat som betalmetod.

Kontantanvändandet minskar i alla betalsituationer.

Swish är fortfarande den mest populära betaltjänsten – nästan nio av tio svenskar använder den.

Klarna är tvåa med 78 procent.

Undersökningen visar även att tre av fyra personer i undersökningen anser att Sverige är eller kommer att bli kontantlöst. Få använder dock de nyetablerade internationella tjänsterna Apple Pay, Samsung Pay och Masterpass.

Undersökningen är gjord av Insight Intelligence tillsammans med PayEx, Edenred och MedMera Bank, och baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 74 år.

Läs mer:
Riksbanken går vidare med e-kronan – nästa steg blir att upphandla teknisk lösning
Sverige bäst i världen på att betala utan kontanter

This is a Syndicated article! http://feeds.idg.se/~r/ComputerSweden20SenasteNyheter/~3/lYWWs40Dy1g/svenskar-betalmetod-okar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *