Finsk Amazon-rådgivare kliver in i Sverige

Advertisements

Finska Retime, som jobbar med rådgivning kring hur företag ska använda och marknadsföra sina varumärken hos e-handelsjätten Amazon, har nu valt att etablera sig i Sverige. Den duo som ansvarar för Sverigeetableringen är Dag Bengtson och Fredric Andersson, som båda uppges ha en lång erfarenhet av digital marknadsföring och e-handel.

– Det är en otroligt spännande och samtidigt krävande tid för företag och varumärken. Valmöjligheterna inom e-handel när det gäller marknadsföring och försäljning är otroligt många, och många svenska företag ser säkerligen på Amazon med skräckblandad förtjusning. Under en längre tid har Amazon i Sverige porträtterats som ett hot istället för den otroliga möjlighet de erbjuder när det kommer till internationell handel med nya marknader och kunder, säger Dag Bengtson.

Trots att det egentligen inte fanns någonting som talade för det så uppstod en högst märklig kollektiv Amazonpsykos i veckan när Amazon Web Services kallade till presskonferens för att meddela vad som troligen var årets mest väntade besked, det vill säga att de under sista dagarna 2018 till slut öppnar de tre datacenter som de tidigare sagt att de ska öppna under 2018.

Men även om vargropandet efter e-handelsjätten har pågått ett antal år dröjer det innan Amazon är här. I samband med invigningen av de tre datacentren i veckan nämnde dock Nordenchefen Guido Bartels för Computer Sweden att nu när man finns på plats i Sverige så kommer det att underlätta för bolagets kunder inom olika branscher. Och där nämnde han också e-handel, inom vilket AWS koncernkompis Amazon så klart är den största kunden.

Att Retime etablerar sig som expert på något som ännu inte finns på den svenska marknaden kan tyckas märkligt. Bolaget påpekar att Amazon i dagsläget främst är en möjlighet för svenska företag att nå internationella kunder, men framhåller också att det finns intresse för att inleda en läroprocess om Amazon ur ett praktiskt perspektiv om det skulle bli en nordisk etablering framöver.

”När det gäller e-handel i exempelvis USA, England och Tyskland är det knappast en överdrift att hävda att en närvaro på Amazon är ett måste och att kunskap, strategi och resurser då är nödvändiga för att vara framgångsrik med försäljning via Amazon. Amazon som plattform och med sitt eget ekosystem med lösningar för marknadsföring och logistik är väldigt komplext och krävande”, konstaterar bolaget inför Sverigeetableringen.

Läs också:
Svenska handlare har ögonen på Amazon – vad händer när jätten kommer hit?
Ingen hejd på datacenterhajpen – it-jättarna öser gigantiska belopp över Norden

This is a Syndicated article! http://feeds.idg.se/~r/ComputerSweden20SenasteNyheter/~3/cycr6mmv0tg/finsk-amazon-retime

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *